Tegenwoordig is data en het analyseren hiervan van enorm groot belang. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om een lifestyle blog of een enorme webshop. In alle gevallen wil je toch graag weten hoeveel mensen er op je website komen en welke pagina´s of producten het goed doen. Google Analytics is voor velen al jaren een onmisbare tool voor iedereen die een website beheert. In dit artikel van TheDailyStuff leer je alles over Google Analytics, hoe je de tool kunt gebruiken en welke mogelijkheden er zijn.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een webanalyse tool die door Google wordt aangeboden. Met deze tool kun je inzicht krijgen in hoe bezoekers een website gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers je website heeft, waar ze vandaan komen, welke pagina’s het meest bekeken worden en welke producten het meest in trek zijn. Deze informatie is erg belangrijk als je wilt weten hoe je website presteert en wat je kunt doen om je website en bijvoorbeeld je CTR verder te verbeteren. Google Analytics is daarom een onmisbare tool voor iedereen die een website beheert.
Hoe werkt Google Analytics?
Google Analytics werkt door een stukje code op je website te plaatsen. Dit stukje code zorgt ervoor dat er informatie wordt verzameld over de bezoekers van je website. Deze informatie wordt vervolgens naar het platform gestuurd, waar het wordt opgeslagen. Je kunt vervolgens inloggen op je Google Analytics account en de verzamelde informatie bekijken. Op deze manier kun je een enorme berg aan informatie en data verzamelen om daarmee je website te verbeteren.
Hoe kan ik Google Analytics gebruiken?
Google Analytics is erg eenvoudig te gebruiken. Je hoeft hiervoor geen technische kennis te hebben. In de volgende stappen leggen we je graag uit hoe je Google Analytics kunt installeren en gebruiken:
1. Ga naar de website van Google Analytics en maak een account aan.
2. Binnen je account vind je via beheerder → Trackinginfo → Trackingcode een stuk code. Dit stuk code kun je volgens de instructies binnen Google Analytics op je website plaatsen.
3. Zodra je de code hebt geplaatst, ga je naar je Google Analytics account en kun je checken of het platform data voor je verzameld.
Je kunt nu bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers je website heeft, waar ze vandaan komen en welke pagina’s het meest bekeken worden.
Wat zijn de mogelijkheden van Google Analytics?
Google Analytics biedt veel mogelijkheden om inzicht te krijgen in hoe bezoekers een website gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld zien:
- Hoeveel bezoekers je website heeft
- Waar de bezoekers vandaan komen
- Welke pagina’s het meest bekeken worden
- Hoe lang bezoekers op je website blijven
- Wanneer bezoekers je website verlaten
Met deze informatie kun je je website verbeteren en ervoor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven. Google Analytics biedt ook een aantal geavanceerde opties, zoals het bijhouden van conversies, het instellen van doelgroepen en het gebruik van de e-commerce functie.
Veelgestelde vragen over Google Analytics
Google Analytics is voor iedere website beheerder een onmisbare tool. Toch kan het zijn dat je naar aanleiding van het bovenstaande artikel nog met de nodige vragen zit. Hieronder vind je de meest gestelde vragen als het gaat om Google Analytics.
Wat kun je doen met Google Analytics?
Google Analytics is een gratis online tool waarmee je kunt bijhouden hoeveel bezoekers je website heeft, waar die bezoekers vandaan komen en welke pagina’s ze bezoeken. Deze informatie is heel waardevol omdat het je kan helpen om je website te verbeteren en ervoor te zorgen dat mensen die er naar toe klikken ook echt blijven hangen.
Hoe gebruik ik Google Analytics?
Om data van een website te kunnen vergaren, moet je eerst een Google Analytics account maken. Daarna moet je een trackingcode toevoegen aan je website. Als de code juist is ingesteld dan zal elke keer als een gebruiker een webpagina bezoekt, de trackingcode anonieme gegevens verzamelen over de interactie van een gebruiker met die pagina.
Hoe lang duurt het voordat Google Analytics actief is?
Het kan tot 24 uur duren voordat je data in je Google Analytics-dashboard ziet, maar meestal zie je direct of de trackingcode op de juiste manier zijn werk doet.