CTR staat voor “Click Through Rate” en is een metric die aangeeft hoeveel mensen op een organisch zoekresultaat of advertentie klikken in verhouding tot het aantal mensen dat dat zoekresultaat of die advertentie ziet.
CTR is een belangrijk onderdeel voor marketeers omdat het een goede indicatie is van hoe interessant en relevant hun content is voor het publiek. Een hoge CTR wijst er bovendien op dat mensen sneller geneigd zijn om op een advertentie of organisch zoekresultaat te klikken, wat kan leiden tot meer website bezoeken of verkopen. Meer weten? Lees hieronder verder!
CTR in online adverteren
Adverteer je of ben je van plan om dit in de toekomst te doen? Dan is het belangrijk om rekening te houden met de CTR. Binnen bijvoorbeeld Google Ads en Bing Ads heeft de CTR invloed op de prijs per klik en de positie van je advertenties in de zoekmachine. Een hogere (verwachte) CTR zorgt ervoor dat je vaker bovenaan de pagina vertoond wordt en hier per klik minder voor betaald.
Online adverteren en CTR verhogen
Een manier om ervoor te zorgen dat je (verwachte) CTR hoog is, is door aantrekkelijke en relevante advertenties of advertentie links te maken. Advertenties die eruit springen en die aansluiten bij wat jouw doelgroep zoekt, zullen meer aandacht trekken en dus een hogere CTR hebben. Het is belangrijk om veelvuldig te testen en te experimenteren om te zien wat voor jouw doelgroep werkt, want wat voor de ene doelgroep aantrekkelijk is, hoeft dat niet voor de andere te zijn.
CTR en organische zoekresultaten
Binnen de organische zoekresultaten betekent een hogere CTR vaak dat je website een hoge positie heeft in de zoekresultaten en dus waarschijnlijk ook relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Een lage CTR kan erop wijzen dat je site minder relevant is of dat de zoekresultaten niet aantrekkelijk genoeg zijn om te klikken.
De CTR van organische zoekresultaten verhogen
Er zijn verschillende manieren waarmee je de CTR van je organische zoekresultaten kunt verhogen. Allereerst is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je relevante en aantrekkelijke zoekresultaten hebt. Dit betekent dat je site relevant moet zijn voor de zoekopdracht en dat je titel en meta description aantrekkelijk zijn. Dit kun je doen door je title tag en meta description te vullen met relevante zoekwoorden en zorgen dat deze duidelijk aangeven waar de zoekmachine gebruiker naartoe zal worden gestuurd als ze op jouw zoekresultaat klikken. Een andere manier om je CTR te verhogen is door gebruik te maken van rich snippets. Hiermee valt jouw website meer op ten opzichte van de rest van de zoekresultaten.
Hoe kun je CTR berekenen?
Het berekenen van je CTR geeft je inzicht in hoeveel mensen er daadwerkelijk op je website of advertentie klikken als ze jouw zoekresultaat of advertentie zien. Dit is belangrijk om te weten, omdat het je kan helpen om beter te bepalen wat voor aanpassingen je moet doen om ervoor te zorgen dat mensen jouw website bezoeken.
Het berekenen van je CTR kan gemakkelijk door de volgende formule:
Aantal klikken / Aantal vertoningen x 100% = CTR
Uiteraard kan dit ook veel gemakkelijker. Als je je website bij Google Search Console hebt aangemeld (dit is gratis), dan kun je daar bij je prestaties de CTR van al je zoekwoorden achterhalen.
Tot slot is het ook belangrijk om regelmatig te testen. Dit betekent dat je verschillende versies van bijvoorbeeld advertenties, meta descriptions en title tags kunt maken. Deze kun je als het ware A/B testen en daarna kun je de versie met de hoogste CTR gebruiken. Door te testen kun je erachter komen wat er precies werkt voor jouw site en kun je ervoor zorgen dat je site zo optimaal mogelijk presteert.