Een SEO specialist is iemand die gespecialiseerd is in het verbeteren van de zoekwoordposities van een website. Ze gebruiken verschillende technieken om ervoor te zorgen dat een website beter wordt vindbaar in zoekmachines, waardoor deze meer organische bezoekers kan krijgen. De meeste SEO specialisten werken bij online marketing bureaus of als freelancer. Een SEO specialist werkt vaak samen met webbouwers, contentmarketing specialisten en andere online marketeers om ervoor te zorgen dat een website zo goed mogelijk presteert in zoekmachines. Benieuwd wat een SEO specialist nog meer doet? Dat lees je in dit artikel van TheDailyStuff.
Wat zijn de werkzaamheden van een SEO specialist?
Een SEO specialist voert verschillende werkzaamheden uit om meer organisch verkeer en betere zoekwoordposities te realiseren. Onderdeel van zijn takenpakket is onder andere het uitvoeren van zoekwoordonderzoek, SEO geoptimaliseerde content schrijven, het uitvoeren van technische website analyses, data vanuit onder andere Google Analytics analyseren, de CTR verhogen en het werken aan de autoriteit van een website. Ook kan een SEO specialist bijvoorbeeld meedenken over de indeling van een footer van je website of bij een migratie helpen met 301 redirects.
Zoekwoordenonderzoek
Een belangrijk onderdeel van het werk van een SEO specialist is het uitvoeren van zoekwoordonderzoek. Dit helpt om te bepalen welke zoekwoorden en zinnen mensen gebruiken bij het zoeken naar informatie over een bepaald onderwerp. Ze gebruiken deze informatie vervolgens om de website te optimaliseren voor deze zoekwoorden, zodat deze beter vindbaar is in zoekmachines.
SEO geoptimaliseerde content schrijven
SEO teksten schrijven is belangrijk voor elke website die hoog in de zoekresultaten wil komen. Een goede SEO strategie betekent dat je website beter vindbaar is voor potentiële klanten. Het is belangrijk om teksten te schrijven die niet alleen geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines, maar ook aantrekkelijk en relevant zijn voor de lezers. Eén van de beste manieren om hoog te scoren in de zoekresultaten is door middel van zogeheten long tail keywords. Dit zijn vaak langere zoekwoorden die specifieker zijn en dus minder concurrentie hebben. Ze zijn echter wel vaak wat lastiger te vinden.
Technische website analyses uitvoeren
Een technische website analyse is een belangrijk onderdeel van SEO. Het is een proces waarbij een website wordt onderzocht op technische fouten die de zoekmachine indexering kunnen belemmeren. Daarnaast wordt er gekeken naar de website structuur, de interne linkstructuur, de inhoud, de metatags, de titels, de URLs en de 404 pagina’s. Als er fouten worden gevonden, moeten deze aangepast worden zodat de website beter geïndexeerd kan worden door de zoekmachines.
Werken aan de autoriteit van een website
Een ander belangrijk aspect van het werk van een SEO specialist is autoriteit. Dit is het proces waarbij ze proberen externe websites te overtuigen om naar hun eigen website te linken. Dit kan gedaan worden door het schrijven van gastblogs, het delen van infographics of het aanbieden van een gratis tool of dienst. Hoe meer websites naar een website linken, hoe hoger de autoriteit binnen de zoekmachine wat normaal gesproken zorgt voor betere rankings in de zoekmachine.
SEO specialisten zijn altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
Om ervoor te zorgen dat een website blijft presteren in zoekmachines, is het belangrijk om deze regelmatig te blijven optimaliseren. SEO is enorm dynamisch en algoritmes van zoekmachines veranderen constant. Dit betekent dat wat vandaag werkt, morgen mogelijk niet meer werkt. SEO specialisten moeten dus continu op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en hun strategieën veranderen waar nodig. Kijk bijvoorbeeld eens op de websites om te zien of ze artikelen over ontwikkelingen zoals reCAPTCHA op hun website hebben.
Hoe kies je de juiste SEO specialist?
Als je denkt dat je website een boost kan gebruiken van een SEO specialist, dan is het belangrijk om iemand te kiezen die ervaring en kennis heeft van de branche. Ze moeten begrijpen hoe de zoekmachine werkt en hoe een website SEO technisch geoptimaliseerd kan worden. Bovendien moeten ze een goede reputatie hebben en bereid zijn om regelmatig met je te communiceren, zodat je weet wat er gaande is en wat er kan worden verwacht.
Veelgestelde vragen over SEO specialisten
Een SEO specialist kan je helpen bij je online vindbaarheid. Wil je nog meer weten over wat een SEO specialist doet? Bekijk dan de meest gestelde vragen over wat een SEO specialist nou precies doet.
Wat is een SEO specialist?
De term SEO is afgeleid van het Engelse woord ‘search engine optimization’. In het Nederlands betekent dit ‘zoekmachine optimalisatie’. Een zoekmachine optimalisatie specialist of SEO specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden, zodat ze beter gevonden worden in Google.
Wat doet een SEO specialist?
Een zoekmachine optimalisatie specialist helpt websites betere posities te krijgen in de Google zoekresultaten. Dit doet hij door de website op de juiste manier aan te passen en te optimaliseren zodat ze beter gevonden worden door Google.
Wat kost een SEO specialist per uur?
Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur voor managers met uitdagende opdrachten en €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen en dus exclusief BTW.