Het jaarlijks onderzoek naar het gedrag van Nederlanders op social media is gepubliceerd. Uiteraard delen wij de opvallendste uitkomsten met jou.
Welke social media zijn in 2023 het populairst?
Nederlanders gebruiken veel social media. Bij elkaar hebben de 5 grootste platformen liefst 45,9 miljoen gebruikers. De nummers 6 tot en met 10 zijn nog eens goed voor 17,3 miljoen Nederlandse gebruikers. Hieronder zie je de top 10 grootste platformen met aantal gebruikers:
- WhatsApp: 13,3 miljoen;
- Facebook: 9,9 miljoen;
- YouTube: 9,9 miljoen;
- Instagram: 7,8 miljoen;
- LinkedIn: 5 miljoen;
- Pinterest: 4,6 miljoen;
- TikTok: 4 miljoen;
- Snapchat: 3,99 miljoen;
- Twitter: 3,1 miljoen;
- Telegram: 1,7 miljoen.
Daarmee komt het totaal aantal Nederlandse gebruikers van de populairste social media in 2023 op 63,2 miljoen. Dat is een fikse stijging ten opzichte van 2022. Toen waren de 10 platformen namelijk goed voor ‘maar’ 59,2 miljoen gebruikers. Daarmee steeg het gebruik van de populairste social media met ruim 6,7%. Toch is er niet voor ieder platform reden tot juichen. Dit zien we als we de groei per platform in kaart brengen.
Overigens is het natuurlijk op elk socialmedia-platform belangrijk om na te denken over wat je wel en niet doet. Ben jij je bijvoorbeeld bewust van de gevaren als je foto’s van jouw kinderen online zet?
Zoveel groeiden of verloren social media platformen in 2023
We nemen de grootste 10 platformen weer als basis en zien dan de volgende groeicijfers:
- WhatsApp: +7 %;
- Facebook: -5% miljoen;
- YouTube: +7 %;
- Instagram: +18%;
- LinkedIn: -1%;
- Pinterest: +10%;
- TikTok: +34%;
- Snapchat: +21%;
- Twitter: -13%;
- Telegram: +1%
Waar verliezen Facebook en Twitter het meeste marktaandeel?
In de groeicijfers valt natuurlijk direct op dat Facebook en Twitter fors verliezen. Als we het gebruik van deze platformen nader bekijken zien we duidelijk waar het verlies ligt.
Facebook verliest vooral jonge, hoog opgeleide mannen
Allereerst kijken we naar de demografie. Daar zien we dat het verlies aan gebruikers bij Facebook voor 9% uit mannen bestaat.
Ook zien we dat 10% van de gebruikers met een hoge opleiding afscheid neemt. Het aantal gemiddeld opgeleide gebruikers daalt met 3% minder hard. Onder de laag opgeleide gebruikers zien we geen verschuiving.
Qua leeftijd zien we dat vooral jongeren tussen 15 en 19 jaar (-27%) en jongeren tussen 20 en 29 jaar (-22%) het platform de rug toekeren. Overigens heeft ook 4% van de gebruikers tussen 30 en 54 jaar het platform de rug toegekeerd. Alleen bij het publiek van 55 jaar en ouder zien we 4% groei.
Twitter verliest juist hoog opgeleide vrouwen.
Bij Twitter hield 20% van de vrouwen het voor gezien (tegenover 10% van de mannen). De meeste gebruikers die vertrokken waren hoog opgeleid (-18%), waarna de gemiddeld (-12%) en laag opgeleide (-11%) gebruikers volgden.
Qua leeftijd zien we dat de grootste groepen vertrekkende gebruikers tussen de 20 t/m 29 jaar (-26%) of tussen 30 t/m 39 jaar (-21%) zijn. In de jongste doelgroep (15 t/m 19 jaar) daalde het aantal gebruikers met 10%. De groep gebruikers tussen 40 t/m 54 jaar leverde 3% verlies op. Ook hier zien we alleen groei bij het publiek van 55 jaar en ouder, maar met +2% is die bescheidener dan bij Facebook.
Waarom vertrekken er zoveel Nederlandse gebruikers van Facebook en Twitter?
Ook de reden van vertrek is onderzocht. Het is opvallend dat dit per leeftijdsgroep sterk verschilt. We bekijken eerst Facebook. De tieners vinden andere platformen leuker en volgen leeftijdsgenoten die digitaal verhuisd zijn. De dertigers en veertigers zien het een stuk pragmatischer. Zij vinden dat de social media app te weinig oplevert en te veel tijd kost. De 55-plussers stappen op wegens een gebrek aan vertrouwen in het platform en de berichten die erop getoond worden.
Ook de gebruikers die met Twittter stoppen vinden een ander platform leuker of rendabeler. Opvallend is dat veel gebruikers hiern noemen dat ze zich er niet meer thuis voelen. Ook vindt 20% van het aantal vertrokken Nederlandse gebruiker dat het platform geen ontspanning biedt.
Waar gaan de verdwenen gebruikers van Facebook en Twitter naartoe?
Wie denkt dat de afhakers bij Twitter en Facebook wel klaar zijn met social media vergist zich. De tieners verhuizen massaal naar Snapchat en TikTok. Ook de Twintigers weten TikTok steeds vaker te vinden. Opvallend is dat de grootste social media platformen verder op één na een dalende trend laten zien. Naast TikTok stijgt in deze leeftijdsgroep alleen het WhatsApp-gebruik.
Overigens zien we dat TikTok in alle leeftijdscategorieën sterk groeit.
Het nieuwe BeReal is een hit onder tieners en vroege twintigers
De app BeReal is al sinds 2020 op de markt, maar werd in 2022 snel populair. Vanaf dit jaar zijn de resultaten van het gebruik van deze App ook meetbaar in het social media onderzoek. Daar zien we dat tieners en jonge twintiger massaal naar dit platform verdwijnen. In de categorie 15 t/m 19 jaar gebruikt 32% van de jongeren de App. Voor 23% van de gebruikers in deze leeftijdsgroep is BeReal zelfs dagelijkse kost. Ook 37% van de groep gebruikers tussen 20 en 24 jaar gebruikt de App graag. In deze leeftijdscategorie is 25% van de gebruiker dagelijks met de App bezig.
Hoeveel social media worden dagelijks gebruikt?
Het onderzoek bracht ook het gedrag van de gebruikers in kaart. Gemiddeld ligt het aantal social media kanalen per gebruiker op 4,4. 2,4 van die kanalen worden ook dagelijks gebruikt. Dat kost natuurlijk tijd. Het is dan ook niet verbazend dat het aantal minuten per dag dat gebruikers social media gebruiken is gestegen van 107 in 2022 naar 114 in 2023. Dat is des te opmerkelijker omdat het gebruik ook hoger ligt dan in de Corona-jaren, waar er veel minder andere activiteiten te doen waren.
Deze informatie kan je natuurlijk goed gebruiken als je je gaat verdiepen in jouw digital marketing voor 2023.
Bron: “Nationale Social Media Onderzoek 2023”, Newcom Research en Consultancy B.V.