Een van de grote voordelen van Apple is dat je alle devices met elkaar kunt synchroniseren. De spil van die synchronisatie is Apple iCloud. Hier kun jej informatie van één device (zoals bijvoorbeeld foto’s en video’s) uploaden en weer downloaden op een andere device. Helaas melden gebruikers na een recente update ernstige problemen.
iCloud for Windows app beschadigt video’s en deelt willekeurige opnamen
Gebruikers met een iPhone 13 Pro en iPhone 14 Pro die de iCloud for Windows app gebruiken klagen dat het overzetten van hun videos niet meer lukt. Tijdens het overzetten ontstaat er een zwart beeld met lijnen waardoor je de video’s niet meer kunt bekijken.
Een veel ernstiger probleem is dat de beschadigde video’s soms wel volstrekt willekeurige beelden kunnen bevatten. Gebruikers melden dat zij families, kinderen, voetbalwedstrijden en andere privé beelden zien. Hoewel Apple nog niet gereageerd heeft en er dus geen officiële bevestiging is lijkt het om beelden van willekeurige andere iCloud gebruikers te gaan.
Wat kun je doen om dit probleem met de Windows app op te lossen?
Aangezien Apple tot nu toe niet reageert moeten we het doen met analyses van externe specialisten. Zij concluderen dat deze storingen voorkomen bij het gebruik van iPhone 13 Pro en iPhone 14 Pro in combinatie met Windows 10 en Windows 11 (en of je daarbij een chromebook of laptop gebruikt maakt niet uit). Daarbij zijn voor zover bekend alleen gebruikers die van instellingen zoals HDR en HEVC gebruik maken getroffen. Het verwijderen en opnieuw installeren verhelpt de storing niet. Aangezien er ook beelden van derden verschijnen vermoeden analisten dat het probleem ergens op de server van Apple ontstaat. Zolang Apple niet reageert kan je dus het beste deze app vermijden als je de genoemde iPhone- of Windows-versie hebt en afwachten of het gebrek bij een volgende update hersteld wordt. De details en beelden van de iCloud for Windows app bug kun je hier zien.
Hoe anoniem is iCloud user data?
Het is logisch dat de hiervoor beschreven bug een aanslag op de privacy van iCloud gebruikers is. Apple is erg vóór privacy en zegt dat iCloud user data anoniem is. Dit blijkt echter niet het geval. Onderzoekers spotten namelijk ID-nummers in data die naar de Apple iCloud gezonden werd. Ook hier lijkt sprake van een serieus probleem. Het blijkt namelijk niet uit te maken of je de optie ‘Share iPhone Analytics’ (iPhone Analytics delen) wel of niet gebruikt.
Onderzoekers troffen namelijk in de data die verzonden wordt een Directory Services Identifier (DSID) nummer aan. Dit nummer verbonden aan de naam, e-mail en andere data van de iCloud-gebruiker en daarmee zijn de gegevens die verzonden worden naar de cloud bruikbaar om de identiteit van de iCloud-gebruiker te achterhalen. Het hele proces plus een video die laat zien wat er gebeurt kun je hier bekijken.
🚨 New Findings:
🧵 1/6
Apple’s analytics data include an ID called “dsId”. We were able to verify that “dsId” is the “Directory Services Identifier”, an ID that uniquely identifies an iCloud account. Meaning, Apple’s analytics can personally identify you 👇 pic.twitter.com/3DSUFwX3nV— Mysk 🇨🇦🇩🇪 (@mysk_co) November 21, 2022
Ook hier heeft Apple nog niet officieel op dit nieuwe iCloud-probleem gereageerd.
Overigens blijven Apple producten enorm populair. Zo zou geen huishouden zonder iPad kunnen.