Iedereen kent het wereldberoemde sportmerk Nike wel. Voor de mensen die Nike nog niet zo goed kennen. Nike is een Amerikaanse multinational die gespecialiseerd is in sportkleding, schoenen, accessoires en uitrusting. Het bedrijf is opgericht in 1964 door Bill Bowerman en Phil Knight, twee atletiekcoaches uit de Verenigde Staten. Het bedrijf begon als een importbedrijf van Japanse atletiekschoenen. In 1971 kwam Nike met zijn eerste eigen product, de Nike Cortez, die meteen een hit werd.
Hoe is de naam Nike ontstaan?
Nike is uitgegroeid tot één van de grootste sportkledingmerken ter wereld en produceert tegenwoordig kleding en schoenen voor allerlei soorten sporten. Het bedrijf is genoemd naar de Griekse godin van de overwinning, Nike. Het bedrijf is wereldwijd bekend om zijn innovatieve ontwerpen en hoge kwaliteit producten.
De Nike Swoosh
De Nike Swoosh is het logo van het bedrijf en is ontworpen door studente Carolyn Davidson. Het logo is bedoeld om de snelheid en kracht van de Griekse godin Nike te symboliseren. Het logo bestaat uit een witte “S” -vorm die is ingesloten in een ovaal. In het Nike Swoosh logo zit de beweging van een atleet verwerkt om deze te symboliseren. Het logo is in 1972 geïntroduceerd en is sindsdien een van de meest herkenbare logo’s ter wereld. Het logo van Nike, de Swoosh, werd ontworpen door een studente die $35 betaald kreeg voor haar werk. Nike is uitgegroeid tot een van de grootste sportkledingmerken ter wereld en tegenwoordig wordt de waarde van het logo geschat op zo’n $26 miljard.
Niet gelijk overtuigd
Nike was eerst sceptisch over de Nike Swoosh omdat het bedrijf niet zeker wist of het logo de juiste uitstraling zou hebben. Nike vond het belangrijk dat het logo een krachtige en aantrekkelijke uitstraling zou hebben, en het was niet zeker of de Nike Swoosh die uitstraling zou hebben. Het sportmerk wilde ook niet dat het logo te druk zou zijn of dat het te veel op andere bedrijfslogo’s zou lijken. Desondanks dat Nike eerst sceptisch was over het nieuwe logo, besloten ze na enkele weken het toch te gebruiken. Het bedrijf vond het logo eenvoudig, maar toch duidelijk herkenbaar.
Ongekend populair in Nederland
Nike is erg populair in Nederland. Het bedrijf maakt sportkleding, schoenen en accessoires voor zowel mannen als vrouwen. Nike is ook bekend van zijn reclamecampagnes met bekende sportfiguren. Het bedrijf heeft veel fans in Nederland en verkoopt veel producten. Verder is Nike populair in Nederland vanwege het hoge kwaliteitsniveau van de producten, de uitstekende service en de aantrekkelijke prijzen. Nike heeft een breed scala aan producten, dus er is altijd wel iets te vinden dat voldoet aan de behoeften en wensen van de klant. Bovendien worden de producten snel geleverd en kunnen ze gemakkelijk worden geretourneerd als ze niet bevallen. De klantenservice is ook uitstekend, met medewerkers die altijd bereid zijn om te helpen en vragen te beantwoorden.