Het modemerk Balenciaga ligt zwaar onder vuur nadat zij een campagne lanceerden die gericht is op voorjaar 2023. Nu zijn de plaatjes in de campagne al niet in een hele vrolijke voorjaarssfeer, maar de zaak liep pas uit de hand toen bleek dat er in de shoot diverse letterlijke en figuurlijke verwijzingen naar kindermisbruik zijn opgenomen. Alsof dat nog niet gênant genoeg is spelen kinderen in deze campagne de hoofdrol. Wij zetten op een rij wat er aan de hand is en waarschuwen alvast voor de expliciete foto’s.
Balenciana blundert met BDSM-beer
De commotie begon toen mensen signaleerden dat er in de reclamecampagne een foto van een meisje met een teddybeer gebruikt was. Op zich niet bijzonder, ware het niet dat de teddybeer een heuse BDSM-outfit aan had. Hierop doken mensen verder in de reclamecampagne en kwam er nog veel meer viezigheid naar boven. Uiteindelijk vond dit zijn weg naar Twitter.
the brand “Balenciaga” just did a uh….. interesting… photoshoot for their new products recently which included a very purposely poorly hidden court document about ‘virtual child porn’
normal stuff pic.twitter.com/zjMN5WhZ0s
— shoe (@shoe0nhead) November 21, 2022
Daar bleek dat er nog veel meer mis was met de fotoshoot.
Een foto met een handtas en wat boeken veroorzaakten meer drama
Er bleek namelijk ook een reclamefoto voor een handtas gemaakt te zijn. Deze stond ‘nonchalant’ op wat papieren. Op die papieren bleek een gedeelte van een uitspraak van de Amerikaanse Hoge Raad te staan in een zeer controversiële zaak over virtuele kinderporno.
Klaarblijkelijk was de gifbeker nog niet leeg, want op weer een andere foto was als decor een stapeltje fotoboeken gebruikt. Wie de foto genoeg vergroot kan zien dat deze boeken van omstreden auteurs zijn die erom bekend staan controversiële foto’s met (bijna) naakte en mishandelde kinderen te produceren als ‘kunst’.
Balenciaga probeert de schade te herstellen, maar maakt de ellende groter
Klaarblijkelijk brak er al snel paniek uit toen Balenciaga zag welke ellende er ontstond. Men verwijderde de originele foto’s en plaatsten anderen terug, waaronder de onderstaande.
How about the picture of the Devil on the shelf? The drawing to the right of that looking like a body after being dismembered. Duct tape being stacked infront of his feet. Bad taste. pic.twitter.com/yiK3kMhsjq
— Odubda (@odubda) November 22, 2022
Uiteraard werd deze foto direct minutieus beoordeeld en dat viel niet mee. Zo was de BDSM-beer inmiddels naar de voorgrond verhuisd en zien we lugubere tekeningen en rollen ducttape rondom een jongetje. Ook zien we een kaars in een bierblikje vlakbij hem staan. Kortom, de storm wakkerde alleen maar aan. Hierop besloot Balenciaga de spreekwoordelijke handdoek te gooien en alle social media kanalen tijdelijk offline te halen en de omstreden foto’s te verwijderen. In de excuses die ook volgden werd een duidelijke verwijzing gemaakt naar mensen die volgens het modemerk ongeautoriseerde materialen mee hebben genomen naar de set.
Pedophiles in the media called the reporting on Balenciaga a “conspiracy theory.”
Meanwhile in reality, Balenciaga is either appalled or pretending to be, as the campaign was real. pic.twitter.com/hF56JcBR9Y
— Cernovich (@Cernovich) November 23, 2022
Hiermee kwam de fotograaf onder vuur te liggen en toen liep het pas echt uit de hand.
Balenciaga en fotograaf Gabriele Galimberti vliegen elkaar in de haren
De fotograaf blijkt namelijk eerder posts op social media gezet te hebben, waarbij hij pedofilie lijkt te verdedigen.
Also from the photographer pic.twitter.com/fyVd9o8h6l
— Brads Pit (@MaxSumner6) November 23, 2022
Omdat Galimberti wel voelt dat er een zondebok gezocht gaat worden heeft hij zich inmiddels ook ingedekt met een statement op Instagram. Hierin ontkent hij enige verantwoordelijkheid voor de arrangementen op de set en ook ontkent hij dat bepaalde foto’s van hem zijn.
Dit bericht op Instagram bekijken
Daarmee lijken partijen dus af te stevenen op een rechtszaak terwijl er voor Balenciaga een pr-ramp van enorme proporties dreigt. Uiteraard vinden veel klanten dat die schade dik verdiend is.
Gelukkig hebben wij al veel artikelen geschreven over mode die net zo exclusief maar minder huiveringwekkend is.