Als je vandaag de dag een eigen bedrijf start dan is het bijna vanzelfsprekend dat je ook een website maakt of laat maken. Hiermee informeer je bezoekers over je bedrijf en wat klanten hier kunnen kopen of waarvoor ze een offerte kunnen aanvragen. Voordat het zover is moeten internetgebruikers je website eerst nog weten te vinden. Dat regel je door de juiste zoekwoorden te verwerken in de teksten op je website. Die worden opgepikt door de zoekmachines en vervolgens wordt als het goed is jouw website voorgesteld wanneer iemand deze zoektermen invoert.
Hoog in de zoekresultaten
Afhankelijk van de aard van je bedrijf moet je veel of minder veel moeite doen om hoog in de zoekresultaten te komen. Als jouw dienst of product vrij specifiek is dan is de kans groot dat je bovenaan staat. Maar als je fietsenmaker in Amsterdam bent dan wordt het een ander verhaal. Dan moet je je weten te onderscheiden. Een gespecialiseerd bedrijf zoals Crossphase kan je daarbij helpen. Misschien kun je opvallen door speciale service of doordat jij merken aanbiedt die de concurrent niet heeft. De juiste zoektermen moeten vervolgens worden verwerkt in de teksten op de website. Die moeten natuurlijk ook prettig leesbaar zijn. Dat betekent dat het zoekwoord slechts enkele keren genoemd wordt en dat er gebruik wordt gemaakt van goed lopende zinnen.
Het uiterlijk van je website
Niet alleen de teksten op je website doen ertoe. Ook het uiterlijk is belangrijk. Een bezoeker moet zich op zijn gemak voelen en snel kunnen vinden wat hij zoekt. Dat bereik je met een duidelijk menu, een rustig lettertype en de juiste kleurstelling met voldoende contrast tussen achtergrond en kleur van de teksten. Een bezoeker moet in maximaal 3 kliks kunnen vinden wat hij zoekt. Zo niet dan is de kans groot dat hij afhaakt en bij de concurrent gaat kijken. Pas de website ook aan je doelgroep aan. Oudere mensen geven de voorkeur aan grotere letters, ook als ze gebruik maken van een leesbril. Gebruik duidelijke taal als je je richt op mensen die misschien minder taalvaardig zijn.
Zorg dat je website up to date is
Het is niet zo dat je niet meer naar je website hoeft om te kijken als die eenmaal af is en online staat. Het is juist belangrijk om zo nu en dan nieuwe content te plaatsen. Ook hiervoor kun je gebruik maken van professionele copywriting. Je kunt bijvoorbeeld regelmatig een blog plaatsen waarin je een bepaald aspect van je werk of van je assortiment uitlicht. Ook hier kun je dan weer zoekwoorden en zoektermen verwerken die door de zoekmachines worden opgepikt. Het werkt bijvoorbeeld vaak goed om een plaatsnaam te noemen. En dan niet alleen je eigen vestigingsplaats maar ook plaatsen in de omgeving. Veel zoekmachinegebruikers zoeken op termen als ‘schilder in Venlo’ of ‘auto onderdelen kopen Breda’. Deze zoektermen doen het dus vaak goed als het gaat om online vindbaarheid van je website.