De vraag hoe je jouw LinkedIn bereik kan laten groeien is voor iedere gebruiker interessant. Zeker omdat het hier een zakelijk netwerk betreft biedt een goed bereik op LinkedIn commerciële kansen. Naar aanleiding van een uitgebreid algoritme-onderzoek geven we jou 5 do’s en 5 don’ts om jouw bereik te maximaliseren. We beginnen bij het begin.
Hoe krijg je bereik met jouw LinkedIn-post?
Het toverwoord om bereik te generen is ‘engagement’, oftewel interactie. Het algoritme van LinkedIn is gefixeerd op het platform en op de interactie. Hoe meer mensen betrokkenheid bij jouw post tonen door te liken, delen of commentaar te geven, hoe meer het algoritme geprikkeld wordt dat jouw post interessant is en hoe meer het algoritme jouw post gaat delen. Natuurlijk is dit niet het hele verhaal, dus leggen wij het uit.
Welke format content scoort op LinkedIn?
Als je alleen een tekst plaatst geeft LinkedIn jou een standaard waardering op het algoritme. Die kun je verhogen door ‘rijke’ content te plaatsen. Wij zetten de mogelijkheden op een rij.
- Een document of PDF (verhoogt bereik 2,2x tot 3,4x)
- Een poll of onderzoek (verhoogt bereik 2,1x tot 2,5x)
- Een carousel (verhoogt bereik 1,8x tot 2,3x)
- Een foto bij jouw tekst (verhoogt bereik 1,2x tot 1,6x)
Wat moet je niet doen met LinkedIn content?
LinkedIn is er geen fan van als je content plaatst die jouw lezers van het platform wegleidt. Voor video’s, externe links, externe nieuwsbrieven en externe artikelen wordt jouw bereik vermenigvuldigd met factoren kleiner dan 1 en wordt jouw bereik dus onderdrukt.
Wat is belangrijk bij engagement op LinkedIn?
Er zijn op LinkedIn verschillende manieren waarop lezers betrokkenheid kunnen tonen. De betrokkenheid binnen 90 minuten na het posten van jouw bijdrage weegt voor het algoritme het zwaarst. Je krijgt dan:
- Verdubbeling van jouw bereik voor een like/reactie;
- Een verviervoudiging voor iedereen die op de ‘see more’ button/’lees meer’ knop drukt
- Een verzevenvoudiging voor iedere deel/repost door een bezoeker
- Een vertwaalfvoudiging voor ieder commentaar van een lezer. Als jij als auteur binnen een uur op een comment reageert stijgt de groei nog eens 20%. Om extra stijging te verdienen moet je binnen 90 minuten reageren.
Wat moet je niet doen voor engagement?
Omdat engagement erg belangrijk is voor LinkedIn zijn zij streng wanneer je probeert dit te manipuleren. Zo krijg je een straf op het bereik als je als eerste commentaar geeft onder jouw post. Ook heeft men aparte algoritmes om boost-groepjes te ontdekken (mensen die via bijvoorbeeld WhatsApp afspreken engagement te tonen op elkaars posts). Dit is in de reglementen verboden en kan tot verbanning van jouw account leiden.
Wanneer moet je posten op LinkedIn?
In principe kun je iedere dag posten op LinkedIn, maar per dag gelden andere tijdvakken als het beste om meer bereik te krijgen. Wij zetten het op een rij:
- Maandag tussen 10 uur ’s ochtends en 1 uur ’s middags;
- Dinsdag tussen 8 en 11 ’s ochtends;
- Woensdag tussen 9 en 12 ’s ochtends;
- Donderdag tussen 8 en 11 ’s ochtends;
- Vrijdag tussen 1 en 3 ’s middags;
- Zaterdag tussen 10 uur ’s ochtends en 1 uur ’s middags
- Zondag tussen 1 en 3 ’s middags.
Wat moet je niet doen qua hoeveelheid posts?
Om spamming te voorkomen wordt jouw bereik gedrukt als je 2 posts binnen 18 uur na na elkaar post en/of als je meer dan 3 posts per week plaatst.
Waar moet een goede LinkedIn post aan voldoen voor meer bereik?
Uiteraard moet de content kwalitatief zijn, maar daarnaast is het belangrijk dat de lengte tussen 1.200 en 1.600 karakters ligt. Ook is het belangrijk dat je hashtags gebruikt en mensen tagt voor wie de post interessant kan zijn. De kans is namelijk groter dat zij interactie tonen dan bij de gemiddelde lezer.
Wat moet je niet doen in jouw LinkedIn post?
Ook hier is LinkedIn alert op organische groei. Het gebruik van minder dan 3 en meer dan 5 hashtags zal jouw bereik remmen. Dat geldt ook als je meer dan 15 accounts tagt of als je jouw post edit binnen 10 minuten na plaatsing. Tot slot is men geen fan van overmatige smileys. Daarom deelt men een straf uit als je meer dan 4 smileys op 1 rij gebruikt en/of meer dan 10 smileys in 1 post.
Uiteraard is er veel meer te vertellen over LinkedIn, maar deze tips helpen je al een eind op weg, bijvoorbeeld als je passief inkomen wilt verdienen.
Bron: LinkedIn – Richard van der Blom