Stilstand is achteruitgang, luidt een bekend gezegde. In de ondernemerswereld is dat zeker het geval. Want terwijl jij stilzit, hobbelt je concurrent vrolijk verder. Het is dus zaak om steeds de vinger aan de pols te blijven houden en mee te gaan met moderne technieken. Daarbij is het ook nog zaak om je imago op peil te houden, want wanneer mensen de indruk hebben dat jij bijvoorbeeld minder goed je best doet om het milieu te ontzien, kan dit je veel klanten (en dus omzet) kosten. Zo zijn er nog veel meer zaken waarmee je als ondernemer anno 2024 te maken hebt.
Weten wie je klant is
Een belangrijke regel voor ondernemers is dat je moet weten wie je klant is. Het liefst weet je zo veel mogelijk van een klant, want daar kun jij je voordeel mee doen. Als je exact weet aan te voelen welke behoeftes er leven, kun jij jouw aanbiedingen hierop afstemmen. Vaak verzamelen ondernemers wel wat gegevens van hun klanten, maar doen ze er vervolgens nauwelijks iets mee. Je kunt dit uitbesteden aan een e-mailmarketingbureau dat uit jouw naam (en natuurlijk in volledige samenspraak met jou) een goede e-mailcampagne start. Was het jaren geleden nog heel hip om een digitale nieuwsbrief naar klanten te versturen, tegenwoordig moet het allemaal weer heel anders, omdat een gewone nieuwsbrief niet meer het gewenste effect sorteert. Specialisten op dit gebied kunnen je verder helpen.
Goed gevonden worden
Een ander aspect voor de ondernemers van nu is dat ze goed vindbaar moeten zijn op het internet. Het overgrote deel van de consumenten gaat namelijk via internet op zoek naar een bepaald product of een bepaalde dienst. Tot het takenpakket van marketingbureau Happy Horizon behoren onder meer het optimaliseren van een website voor zoekmachines, het bouwen aan verzameling linkjes van hoge kwaliteit, verwijzend naar jouw bedrijf en het gericht plaatsen van online advertenties voor jouw bedrijf. Al deze zaken dragen uiteindelijk bij aan jouw doel: een hogere omzet.
Innoveren
Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Misschien denk je dat het voor jou niet zo’n vaart zal lopen en laat je liever alles bij het oude. Echter, dat zul je uiteindelijk niet volhouden, want de concurrent innoveert wel en kan daardoor zijn product of dienst goedkoper aanbieden. Het is dus een kwestie van meebuigen met de ontwikkelingen om te overleven.