Vlak voor de feestdagen werd de AI chatbot ChatGPT gelanceerd. Dit werd een instant hit en de tekstgenerator had binnen 5 dagen een miljoen aanmeldingen. Toch was er ook veel onduidelijkheid. Hoe gaat de Google zoekmachine om met AI-teksten en wat kan je nog meer met deze chatbot? Kan ChatGPT ook schadelijk zijn? Wij zetten 5 dingen op een rij die je moet weten over AI chatbot ChatGPT.
1. ChatGPT werkt met oude data
De versie van ChatGPT die nu online staat is niet de definitieve versie van de chatbot zoals deze zou moeten functioneren. Het betreft hier een testversie. Deze is gevuld met de machine learning data van enorm veel schrijvers en een database gegevens van internet. Deze database is echter niet meer geactualiseerd na 2021. Daarmee kunnen gegevens achterhaald zijn en mis je wellicht de nieuwste ontwikkelingen als je jouw tekst met AI laat schrijven.
2. Google indexeert ChatGPT content
Sinds deze AI chatbot het licht zag waarschuwen veel mensen dat Google de teksten die met AI geschreven zou zijn niet accepteert in de zoekmachines. Deze veronderstelling is onjuist. Google wil alleen resultaten tonen die uniek zijn en toegevoegde waarde bieden voor de lezer. Of deze eigenschappen van een tekst door AI of door mensenhanden worden gebracht is niet relevant. Sterker nog, Google is zelf ook druk bezig met het creëren van allerlei AI-oplossingen.
Zoals we eerder zagen is het wel zo dat teksten, om aan de voorwaarden van Google te voldoen, nog meer eigenschappen moeten bezitten. Daarnaast moeten SEO-teksten natuurlijk wel bijdragen aan het doel van degene die de teksten schrijft. Conversie-optimalisatie heeft te maken met emotie en dat kan een AI-tekst niet brengen.
3. ChatGPT maakt de kans op plagiaat groter
Inmiddels zijn er allerlei testen gaande met deze nieuwe AI-technologie. Daaruit komt naar voren dat de kans op plagiaat groter is als je AI-teksten gebruikt. Als de Google-algoritmes dat ontdekken heb je de SEO-richtlijnen (zie punt 2) geschonden en komt jouw tekst dus niet naar voren in de zoekresultaten.
Er zijn twee redenen waarom de kans op plagiaat groter is als je AI-teksten gebruikt:
- Allereerst is de data die in de ChatGPT-software zit beperkt tot 2021 (zie punt 1). Dit betekent dat de informatie waarnaar de bot kan zoeken na jouw prompts beperkt is. Daarmee is de kans groot dat deze informatie vaker gebruikt wordt bij dezelfde soort prompts. De verwachting is dat dit effect minder snel optreedt als de bot aan real-time internet gekoppeld wordt, zoals de bedoeling is bij één van de toekomstige ChatGPT-versies.
- De tweede reden is dat uit testen blijkt dat de bot steeds dezelfde responses geeft als gebruikers dezelfde prompts ingeven. Nu er veel gidsen met voorbeelden in omloop zijn is die kans nogal groot. Daarnaast is het bij trending onderwerpen te verwachten dat veel mensen daar een tekst over willen. Dit verhoogt de kans dat meerdere mensen dezelfde prompts gebruiken.
4. De chatbot kan ingezet worden voor criminele activiteiten
Er zijn meerdere doelen waarvoor je ChatGPT kunt gebruiken. Zo kun je met de bot ook coderen en e-mails opstellen. De eerste cybercriminelen die de bot gebruiken om malware te maken zijn dan ook al gesignaleerd. Daarnaast blijkt het mogelijk (hoe leggen we even niet uit) om de ethische grenzen die de makers ingebouwd hebben te omzeilen. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk na het omzeilen van die grenzen een instructie te krijgen om een molotovcocktail te maken. Zoals je in onderstaande Tweet ziet is de chatbot ook prima in staat om instructies te geven om van een lichaam af te komen.
— 0xGeeGee (@0xGeeGee) December 2, 2022
Overigens zijn dit soort toepassingen precies de reden om een beta-versie uit te brengen, dus werkt men er hard aan om deze mogelijkheden nog verder uit te schakelen. Gelukkig is er ook goed nieuws.
5. Je kunt ChatGPT ook gebruiken als virtual assistant
Naast het schrijven van teksten kan je ChatGPT ook gebruiken als een virtual assistent. Zo kan je met de bot informatie opzoeken, een zoekwoordanalyse voorbereiden, linkbuilding-schema’s maken en veel meer voorbereidingen voor digital marketing laten treffen. Daarmee is de bot dus niet iets waar je bang van moet worden, maar waar je dus juist je voordeel mee kan doen.