Als ondernemer ben je continu op zoek naar (nieuwe) mogelijkheden om jouw product of dienst aan de man te brengen. De meeste traditionele verkoopkanalen worden inmiddels wel gebruikt, maar heb je ook wel eens aan affiliate marketing gedacht? In dit artikel legt TheDailyStuff uit wat affiliate marketing voor ondernemers is en met welke voordelen en nadelen je rekening moet houden.
Affiliate marketing voor ondernemers
Affiliate marketing is een manier van online marketing waar ondernemingen reclame maken voor hun product of dienst met behulp van affiliates. Dit gebeurt vaak via een online affiliate netwerk, maar kan ook rechtstreek via jou als ondernemer gaan. Als een bezoeker op een aangesloten affiliate website een aankoop doet, ontvangt de affiliate van jou een commissie. Affiliate marketing kan ook door ondernemers worden ingezet voor leadgeneratie. In dit geval ontvangt de affiliate een vast bedrag voor elke aanmelding die hij of zij doorgeeft aan aan jou als adverteerder. Affiliate marketing kan ingezet worden voor fysieke producten, maar ook voor diensten, abonnementen en digitaal materiaal, zoals e-books en applicaties.
Hoe werkt affiliate marketing voor ondernemers?
Affiliate marketing is een online marketingtechniek waarbij jij als ondernemer (ook wel merchant genoemd) online producten of diensten aanbiedt en bijvoorbeeld een website (ook wel de affiliate genoemd) deze aanbiedingen promoot door middel van een link, feed of banner naar jou als merchant toe te voegen aan hun website. Wanneer een bezoeker van de affiliate website op deze link klikt en daarna een aankoop doet bij jou, betaal jij de affiliate een commissie.
De voordelen en nadelen van affiliate marketing voor ondernemers
Het inzetten van affiliate marketing voor ondernemers kent een aantal voor- en nadelen. Voordat je begint als merchant is het goed om alle mogelijke voordelen en nadelen op een rijtje te zetten. Hierdoor heb je vooraf een goed beeld wat je kunt verwachten.
Voordelen van affiliate marketing voor ondernemers
Eén van de grootste voordelen van affiliate marketing is het feit dat je als ondernemer kunt inspelen op de interesses van je bezoekers. Door slim gebruik te maken van affiliates kun je je doelgroep nog beter bereiken en je conversie verhogen. Daarnaast is affiliate marketing een relatief goedkope manier van online marketing. Je hoeft alleen maar te betalen voor de leads of verkopen die je daadwerkelijk genereert. Bovendien heb je geen vaste kosten, zoals bij traditionele vormen van advertising. Ook de risico’s zijn relatief klein. Als een campagne niet aanslaat, is de enige kost die je hebt gemaakt die van de tijd die je hebt besteed aan het opzetten ervan.
Nadelen van affiliate marketing voor ondernemers
Aan de andere kant zijn er ook een aantal nadelen verbonden aan affiliate marketing. Zo kan het soms moeilijk zijn om de juiste affiliates te vinden die bij je product of dienst passen. Daarnaast is het belangrijk om je affiliates goed te monitoren, om ervoor te zorgen dat ze geen oneerlijke praktijken toepassen, zoals het klik sjoemelen. Ook is het belangrijk om je campagne goed te plannen en te testen, om er zeker van te zijn dat je campagne rendabel is. Als je dit niet doet, loop je het risico dat je campagne niet aanslaat en je geld verspilt.
Hoe begin je als bedrijf met affiliate marketing?
Als ondernemer kun je beginnen met affiliate marketing door je aan te melden bij één van de velen affiliate programma’s zoals TradeTracker, PayPro of AWIN. Zoek een programma dat bij je bedrijf past en dat je kan uitvoeren zonder te veel moeite. Controleer ook of het programma een goede reputatie heeft. Als je je aanmeldt, kun je zelf op zoek naar interessante affiliates of je kunt affiliates bij jou laten aanmelden. Ook zul je promotiemateriaal beschikbaar moeten stellen. Dit kunnen bijvoorbeeld tekstlinks zijn, maar ook banners of hele productfeeds.
Conclusie
Affiliate marketing kan een krachtige tool zijn in je online marketingmix, maar er zijn ook een aantal nadelen aan verbonden. Zo is het belangrijk om de juiste affiliates te vinden, je campagne goed te plannen en te testen en je affiliates goed te monitoren.