Online marketing is hot! Het aantal bedrijven met een website is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen, aangevuld met een groot aantal volledig online opererende organisaties. De groeiende concurrentie op het web maakt dat de vraag naar online marketeers met eenzelfde snelheid is toegenomen. Dit biedt kansen voor mensen die een baan als bijvoorbeeld freelance online marketeer ambiëren. Start je eenmanszaak, zoek naar een leuke opdracht bij een werkgever en help bedrijven hun online zichtbaarheid te verbeteren. De resultaten die je voor hen boekt geven een heel voldaan gevoel; je ziet direct resultaat bij stijgende posities in de zoekresultaten.
Online marketing is een zeer breed begrip
Niet alleen het feit dat je relatief snel resultaat kunt boeken voor een opdrachtgever maakt het werken binnen de online marketing interessant. Kijk ook eens naar de diversiteit van het werk. Bij een populaire werkgever als Happy Talents vind je niet alleen vacatures voor allround online marketeers, maar bijvoorbeeld ook voor specialisten op het gebied van marketing automation, social advertising en het adverteren in de zoekmachine. Binnen welke van deze onderdelen van online marketing wil jij meer ervaring opdoen in de komende jaren? Zoek naar een vacature die hierop aansluit.
Manier van het interesseren van consumenten verandert
Het speelveld waarmee je te maken krijgt als online marketeer verandert voortdurend. Niet alleen wijzigt de manier waarop een zoekmachine websites in de zoekresultaten positioneert. Ook de wijze waarop bedrijven potentiële consumenten proberen te interesseren voor hun product of dienst verandert door de tijd heen. Een consument wil geen lange lap tekst moeten lezen, maar geeft de voorkeur aan korte fragmenten met een heldere hoofdboodschap. Men noemt het ook wel snackable content. Als marketeer ben jij degene die deze snackable content creëert, met korte video’s, infographics, enzovoorts.
Vraag naar online marketing blijft groot in de komende tijd
Doordat de concurrentie op het internet steeds verder toeneemt, zal de vraag naar online marketeers groot blijven. Althans, dat is de verwachting van verschillende partijen die actief zijn binnen deze markt. Bedrijven hebben intern vaak niet de kennis en capaciteit om vraagstukken op het gebied van online marketing, zoals het verbeteren van hun online zichtbaarheid, op te pakken. Dit betekent dat zij kiezen voor de expertise en kennis van een extern bureau. Een goed moment om een overstap naar deze sector te overwegen, wanneer je toe bent aan een volgende stap in je professionele carrière.